پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 302563

آخرین بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت حاکی از این است که شمار مبتلایان و قربانیان کوویدـ۱۹ همچنان رو به افزایش است. در این بررسی‌ها آمده است که بسیاری از کشورها در مقابله با این ویروس مسیر اشتباهی را برگزیده‌اند و این در حالی است که این ویروس مهم‌ترین دشمن مردم است.

فصل سرد آغازی برای بیماری‌های تنفسی

سلامت نیوز:آخرین بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت حاکی از این است که شمار مبتلایان و قربانیان کوویدـ۱۹ همچنان رو به افزایش است. در این بررسی‌ها آمده است که بسیاری از کشورها در مقابله با این ویروس مسیر اشتباهی را برگزیده‌اند و این در حالی است که این ویروس مهم‌ترین دشمن مردم است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات ،شواهد علمی نشان دهنده این واقعیت است که ویروس کرونا حداقل دو بار در ماه دستخوش تغییرات ژنتیکی می‌شود اما اثرات احتمالی این نوع تغییرات بر روی شناسایی درمان‌های دارویی و حتی واکسن هنوز مشخص نشده است. همه‌گیری عفونت کوویدـ۱۹ در سراسر جهان باعث شده که بیماری‌های تنفسی مانند، آنفلوآنزا و ذات‌الریه به یک نگرانی بهداشتی جدی تبدیل شود.


کارشناسان معتقدند، ریه‌ها می‌توانند در اثر عواملی چون عفونت کوویدـ۱۹، التهاب شدید یا پنومونی باکتریایی ثانویه، آسیب ببینند. بیشتر موارد ابتلا به ذات‌الریه از نوع ویروسی، نسبتا خفیف است اما پیر و جوان هر دو در معرض خطر این عفونت قرار دارند. کودکان خردسال و افراد مسن (بالای ۶۵ سال) بیشترین خطر ابتلا به ذات‌الریه و عوارض ناشی از آن را دارند.آنان می‌گویند، اگر ضریب حساسیت مردمی را بالا نگه داریم یقیناً شاخص رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک افزایش خواهد یافت.


ذات‌الریه و کرونا
دکترفهیمه محمودی ـ مسئول واحد پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت شمال تهران در مورد بیماری پنومونی به گزارشگر روزنامه اطلاعات می‌گوید: پنومونی یا ذات‌الریه بیماری التهاب یا عفونت ریه است که علل مختلفی دارد از بیماری‌های ویروسی تا باکتریال مختلفی می‌تواند باعث ایجاد این بیماری شوند.


وی با بیان این مطلب که یکی از عوامل ایجاد ذات الریه در چند ماه اخیر کوویدـ۱۹ است که عامل آن کرونا ویروس است می‌افزاید: علایم عفونت ریه در اغلب موارد با تب همراه است البته بدون تب هم می‌تواند باشد ولی در ۹۰ درصد موارد با تب همراه است. از علایم دیگر این بیماری می‌توان به دردقفسه سینه، سرفه،تنگی نفس و احساس فشار روی قفسه سینه اشاره کرد.


وی در مورد درمان این بیماری یاد آوری می‌کرد: درمان این بیماری به عامل بیماری زا بستگی دارد معمولاً حتی عوامل قارچی هم وجود دارند که می‌توانند نوع خاصی از عفونت را در ریه ایجاد کنند. اگر عفونت باکتریال باشد برای درمان از آنتی بیوتیک استفاده می‌شود و اگر ویروسی باشد از دارو‌هایی استفاده می‌شود که سیستم ایمنی فرد را تقویت کند تا بتواند دوره بیماری را طی کند.


این پزشک با بیان این مطلب که با شیوع فصل سرما این بیماری هم شایع می‌شود تأکید می‌کند: خیلی از ویروس‌ها در سرما فعال‌تر می‌شوند و تعداد مبتلایان به این بیماری‌های تنفسی هم بیشتر می‌شوند. در این فصل چون در و پنجره‌ها بسته می‌شود،تهویه کمتر و تجمعات بیشتر است عاملی برای انتقال بیماری‌ها و ایجاد عفونت‌های ریه است


وی در پاسخ به این پرسش که چگونه پزشکان می‌توانند پنومونی و کرونا را از هم تشخیص دهند خاطر نشان می‌کند: تشخیص بالینی و تست‌های پارا کلینیکی و آزمایشات انجام شده ورادیو گرافی به تشخیص بیماری کمک می‌کند.


به عنوان مثال در آنفلوآنزا شیوع ناگهانی بیماری را به همراه تب داریم ولی معمولاً تب در کوویدـ۱۹ نداریم معمولاً در آنفلوآنزا بیشتر است تا کووید. در حال حاضر کووید دارای علایم پوستی و گوارشی است که این علایم در آنفلوآنزا کمتر است.


دکتر محمودی می‌گوید: راههای پیشگیری هم مشابه راه‌های پیشگیری از بیماری‌های واگیر دار است رعایت فاصله اجتماعی خیلی مهم است واینکه در طول دوره بیماری فرد باید در منزل استراحت کند. به طور منظم باید از داروها استفاده کند و چون در شرایط همه گیری هستیم توصیه می‌شود همه از ماسک استفاده کنند.


کرونا و علایم آن
مریم دباغی ـ پزشک عمومی در مورد کرونا به گزارشگر روز نامه اطلاعات می‌گوید: اغلب ویروس کرونا منجر به علائم عفونت تنفسی فوقانی مانند آبریزش بینی و سرفه و گلودرد می‌شود. این بیماری با داروهای بدون نسخه و استراحت درمان می‌شود ولی بستگی به نوع بیماری دارد چون تعداد نفرات بسیاری با این بیماری متأسفانه جان خود را از دست داده اند.

در کودکان ویروس کرونا می‌تواند عفونت گوش میانی را نیز به دنبال داشته باشد. این ویروس باعث ذات‌الریه (سینه پهلو) می‌شود. کسانی که دچار این بیماری می‌شوند، از سرفه، تب و مشکلات تنفسی رنج می‌برند. در موارد شدید ممکن است نارسایی اعضایی مثل کلیه اتفاق بیفتد و ممکن است فشار خون شما از حالت طبیعی خارج شود.

این ذات‌الریه ویروسی را نمی‌توان با آنتی بیوتیک درمان کرد. داروهای ضد ویروسی که برای آنفلوآنزا تهیه شده‌اند نیز در این بیماری کاربردی ندارند. اگر فردی در اثر ابتلا به این بیماری به بیمارستان مراجعه کند، درمان اصلی مراقبت و پشتیبانی از عملکرد ریه‌ها و اندام‌های دیگر و دادن مایعات کافی به بیمار است. بهبودی بستگی به قدرت سیستم ایمنی بیمار دارد. بسیاری از کسانی که در اثر ویروس کرونا مرده‌اند پیش از آن هم از نظر سلامتی در وضعیت خوبی قرار نداشته‌اند.


وی با بیان این مطلب که دوره نهفتگی ویروس کرونا ۱۴ روز است می‌افزاید: ۱۴ روز پس از آلودگی به ویروس، علائم پدیدار می‌شوند. در حال حاضر هم در ایران این ویروس با جهش رو به رو بوده است. علائم بیماری ناشی از ویروس کرونای ووهان چین که از سال ۲۰۱۹ شروع شد، از کسالت خفیف تا بیماری شدید و مرگ متفاوت است.


علائم شایع این بیماری عبارتند از: تب، سرفه، نفس‌های کوتاه در موارد نادر این ویروس منجر به مشکلات تنفسی شدید، نارسایی کلیه یا حتی مرگ می‌شود. علائم این بیماری ظرف دو تا چهارده روز پس از آلودگی به ویروس شروع می‌شود. علائم اولیه: لرز، بدن درد، گلو درد، سردرد، اسهال، تهوع، استفراغ و آبریزش بینی.


وی در پاسخ به این پرسش که در صورت ابتلا به کرونا چکار باید کنیم تأکید می‌کند: علائم این ویروس با سرعت بالا در کشور پخش می‌شود و این امر باعث مبتلا شدن افراد زیادی در ایران شده است. در شرایط کنونی که در جهان برای کرونا به وجود آمده است باید آمادگی مقابله با این علائم را در ایران داشت. حتماً علائم این بیماری را جدی بگیرید. در ایران با رعایت نکردن نکات پیشگیری روز به روز آمار مبتلایان افزایش پیدا می‌کند پس لطفاً در پیشگیری از کرونا کوشا باشید. اگر به تب یا هر یک از علائم اولیه کرونا مبتلا بودید، سریع به مراکز درمانی مراجعه کنید. در برخی موارد این علائم می‌توانند متفاوت باشند.

سعی کنید دو بار در روز دمای بدنتان را چک کنید تا باعث شود از داشتن تب در بدن خود با خبر شوید. لطفا به صفحه غربالگری و مراقبت کرونا مراجعه بفرمایید تا در طرح غربالگری ویروس کرونا شرکت کرده باشید و با داشتن علائم اولیه ویروس متوجه شوید که نیازمند بستری شدن یا درمان خانگی هستید. در صورت هرگونه مشکل از سامانه ۴۰۳۰ با شما تماس می‌گیرند و راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما می‌گذارند.


ذات الریه و نشانه‌های آن
دکتر دباغی در مورد ذات الریه هم می‌گوید: ذات‌الریه عفونت یا التهاب بسیار شدید ریه‌ها است در این بیماری حبابچه‌های هوایی موجود در ریه‌ها پر از چرک و سایر مواد مایع می‌شود و رسیدن اکسیژن به خون با مشکل مواجه می‌گردد. اگر اکسیژن موجود درخون کاهش یابد سلول‌های بدن به درستی کار خود را انجام نخواهند داد. به همین علت و سایر علت‌های ثانویه که موجب انتشار عفونت در داخل بدن می‌شود، امکان دارد فرد از بین برود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات ،این بیماری معمولاً در اثر عفونت ناشی از ویروس یا باکتری و گاهی نیز در اثر سایر میکروارگانیسم‌ها، برخی داروها و شرایط دیگر مانند بیماری خودایمنی رخ می‌دهد.وی می‌افزاید: معمولاً نشانه‌های ذات الریه پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت بروز می‌کند. اما ممکن است سرعت بروز آنها آهسته‌تر باشد و چند روز طول بکشد.

افراد مبتلا به سینه پهلو عفونی اغلب سرفه همراه با خلط، تب همراه با لرز شدید، تنگی نفس، درد قفسه سینه گزنده یا شدید در حین نفس کشیدن، و افزایش تعداد تنفس را تجربه می‌کنند، در افراد مسن ممکن است گیجی مشهودترین علامت بیماری ذات الریه باشد.

علائم و نشانه‌های متداول در کودکان زیر پنج سال عبارتند از: تب، سرفه و تنفس سریع یا اشکال در تنفس٫این پزشک تأکید می‌کند: تب خیلی تعیین‌کننده نیست، زیرا در بسیاری از بیماری‌های شایع دیگر نیز رخ می‌دهد، و ممکن است در کسانی که مبتلا به بیماری شدید و سوء تغذیه هستند، مشاهده نشود. علاوه بر این، سرفه اغلب در کودکان کمتر از ۲ ماه مشاهده نمی‌شود. علائم و نشانه‌های شدیدتر ممکن است شامل موارد زیر باشد: کبودی پوست، کاهش تشنگی، تشنج، استفراغ مداوم، افزایش یا کاهش شدید دمای بدن، و یا کاهش سطح آگاهی.


وی می‌گوید: اگر فردی به ذات الریه مبتلا شد شانس بهبود آن تحت تأثیر شرایط معینی است. اگر فرد جوان باشد، بیماری وی سریع مشخص شده باشد، دفاع بدن وی در برابر بیماری بخوبی عمل کند و عفونت هنوز گسترش پیدا نکرده باشد و فرد فاقد هرگونه بیماری دیگری باشد، شانس بهبود بیماری در وی بیشتر است. در افراد جوان و سالم، درمان زودرس با آنتی بیوتیک‌ها، می‌تواند ذات‌الریه باکتریایی را درمان کند.


این پزشک یاد‌آوری می‌کند: هنوز درمان قطعی برای ذات‌الریه ویروسی یافت نشده است اگر چه می‌توان در بعضی از موارد از داروهای ضد ویروسی استفاده نمود. بسیاری از بیماران نیز می‌توانند در خانه درمان شوند. دارویی که برای درمان ذات‌الریه انتخاب می‌شود بر اساس قضاوت پزشک و ارگانسیم‌هایی است که سبب بروز ذات‌الریه شده?اند.

نیز بعد از آنکه درجه حرارت بدن بیمار به حد طبیعی بازگشت، باز هم داروها باید براساس توصیه‌های پزشک ادامه پیدا کنند، چرا که امکان دارد ذات الریه مجدداً عود کند. گاهی اوقات امکان دارد برگشت مجدد بسیار شدیدتر از بیماری اولیه باشد. در کنار درمان‌های آنتی بیوتیکی باید به بیماران درمان‌های حمایتی نیز داده شود. گاهی اوقات باید به منظور افزایش اکسیژن خون به بیمار اکسیژن داده شود و در ضمن باید فرد یک رژیم غذایی مناسب نیز داشته باشد.


در بعضی موارد نیز باید به بیمار دارو‌هایی داده شود که درد قفسه سینه را بهبود بخشیده و سرفه‌های شدید بیمار را آرام سازد.
بالاترین میزان خطر ذات‌الریه پنوموکوکی در بین افراد است که: دارای بیماری‌های مزمنی مانند: بیماریهای ریوی، قلبی، کلیوی، کم خونی داسی شکل یا مرض قند می‌باشند، از بیماری بسیار شدیدی بهبود یافته‌اند، در مراکز نگهداری ویژه زندگی می‌کنند و افرادی که سن ۶۵ سال به بالا دارند. افرادی که در گروه پر خطر هستند در مورد انجام واکسیناسیون حتماً به پزشک خود مراجعه کنند.


تغذیه مناسب بیماران
دکتر دباغی می‌گوید: رژیم غذایی بیماران باید به گونه‌ای باشد که هنگام بلع موجب تحریک سرفه نشود. همچنین باید از حجم کمتری برخوردار باشد تا با افزایش حجم معده موجب تشدید تنگی نفس نشود. همچنین در این بیماران در صورت وجود حالت تهوع باید بسرعت آن را درمان کرد تا منجر به بروز استفراغ نشود. در دوره حاد بیماری مصرف شیر، عصاره گوشت، سوپ و سفیده تخم‌مرغ توصیه می‌شود و در نقطه مقابل غذاهای نشاسته‌ای و شیرین باید برای مدتی کنار گذاشته شوند. همچنین مصرف مایعات نباید فراموش شود و حتی مصرف مایعات خنک هم برای این بیماران بلامانع هستند.


مصرف مایعات باعث می‌شود تا کلیه‌ها آسان‌تر بتوانند مواد زائد را از خون خارج کنند. مایعات گازدار برای کاهش غلظت خلط مفیدند و تا حدی که موجب اتساع شدید معده نشوند، می‌توان از آنها استفاده کرد. بهتر است تا دو سه روز پس از پایین‌آمدن تب از غذاهای سبک استفاده کنید، پس از آن می‌توانید کم‌کم غذاهای جامد مانند گوشت، تخم‌مرغ و… را شروع کنید.

غذاها باید به گونه‌ای باشند که به راحتی توسط دستگاه گوارش بیمار قابل هضم باشند. برای جایگزینی مایعات از آبمیوه نیز می‌توانید استفاده کنید، بهتر است از میوه‌هایی که حاوی ویتامین C بیشتری هستند مانند آناناس، پرتقال و سیب استفاده کنید.
میوه و سبزیجات تازه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به زدودن سموم بدن کمک زیادی می‌کنند. در ضمن مصرف نوشیدنی‌های محرک مانند قهوه، نسکافه و چای پررنگ را تا پایان بیماری متوقف کنید.


وی می‌افزاید: ذات الریه می‌تواند خیلی شدید و تهدیدکننده حیات باشد، بنابراین بهتر است اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنید تا دچار این بیماری نشوید. از جمله این موارد می‌توان به شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون یا ژل‌های ضدعفونی‌کننده اشاره کرد. سیستم ایمنی خود را با انجام فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی مناسب و قوی نگه دارید تا بتواند از بدن در مقابل عوامل بیماری‌زا بخوبی محافظت کند.

در صورتی که به ذات‌الریه مبتلا شدید، تماس با دوستان و اقوام را محدود کنید تا از انتقال بیماری به آنها پیشگیری شود و همچنین همواره هنگام سرفه یا عطسه، بینی و دهان خود را بپوشانید. برخی افراد ظرف یک هفته فعالیت‌های روزانه خود را از سر می‌گیرند در حالی که در برخی دیگر دوره بیماری طولانی شده و گاهی تا یک ماه به طول می‌انجامد. در مورد زمان برگشت به فعالیت‌های عادی روزانه با پزشک خود مشورت کنید.


پیشگیری از ویروس کرونا
در حال حاضر واکسنی برای آن وجود ندارد و بهترین راه جلوگیری از این عفونت، دوری از قرار گیری در معرض ویروس است. با کارهای زیر می‌توانید از سرایت ویروس‌های تنفسی پیشگیری کنید:


ـ حداقل بیست ثانیه برای شستشوی دستان خود با آب گرم و صابون، وقت بگذارید و مرتبا دستان خود را بشویید. می‌توانید در صورت عدم دسترسی به آب و صابون، از محلول ضد عفونی کننده بر پایه الکل که حداقل ۶۰ درصد الکل دارد، استفاده کنید.


ـ از تماس دست با چشمها، بینی و دهان خودداری کنید .
ـ از تماس نزدیک با افراد بیمار پرهیز کنید.


ـ اگر بیمار هستید، در منزل بمانید و هوا را تهویه کنید .
ـ با دستمال کاغذی، هنگام سرفه یا عطسه جلوی دهان خود را بگیرید و سپس دستمال را در سطل زباله بیندازید.
ـ اشیاء و سطوحی را که مرتبا لمس می‌کنید (مانند ریموت کنترل تلویزیون، دستگیره درها، گوشی موبایل و غیره)، تمیز و ضد عفونی کنید.


ـ در تجمعات انبوه حتماً از ماسک‌های فیلتردار مدل N95 که به آن‌ها FFP2 نیز گفته می‌شود، استفاده کنید

ـ دستمال را در برابر عطسه و سرفه خود بگیرید و در سطل زباله بیاندازید.


ـ دست‌های خود را روزانه چندین بار با آب گرم و صابون بشویید.
ـ تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض افرادی که بیمار هستند خودداری کنید.


ـ استراحت کافی داشته باشید.
ـ رژیم غذایی سالم داشته باشید که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، فیبر و پروتئین بدون چربی باشد.
ـ دور نگه داشتن کودکان و نوزادان از افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ممکن است به کاهش خطر ابتلای آنها کمک کند.
ـ از تماس با افراد سیگاری دوری کنید.


ـ اگر از قبل سرما خورده‌اید و نگران تبدیل شدن آن به ذات‌الریه هستید، در مورد اقدامات پیشگیرانه‌ با پزشک خود صحبت کنید.
ـ پس از بهبودی از سرماخوردگی یا عفونت ویروسیِ دیگر، دوباره استراحت کافی داشته باشید.
ـ از دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا استفاده کنید.
ـ برای تقویت سیستم ایمنی بدن با مشورت پزشک از مکمل‌هایی مانند ویتامین C و روی استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha